pondělí, dubna 23, 2007

Drzé čelo je lepší než poplužní dvůr

V humbuku, který se strhl kolem místopředsedy vlády Jiřího Čunka (KDU-ČSL), a který se točí kolem toho, je-li či není-li tento pán rasista, se zcela ztrácí meritum věci a ta nepříjemná skutečnost, že celé aféra vypovídá mnohem více o nás všech, nežli pouze o panu Jiřím. Pojďme se ohlédnout zpět na nejznámější body jeho kariéry beze vší politické korektnosti či naopak odvážné politické nekorektnosti.

Momentálně nejživější a mediálně nejvděčnější je proslulý Čunkův výrok „To se budete muset jet někam opálit, začít dělat s rodinou binec, na náměstí dělat ohně, a potom se vás teprve někteří politici zastanou: On je chudák,“ kterým odpovídal na otázku, kterak si, obrazně řečeno, zajistit koláče bez práce. Kdyby se omezil na popis životního stylu, bylo by vše v pořádku. Jenže Čunek svým prohlášením o opálení, kterým jednoznačně odkázal na Romy, dal do souvislosti sociálně patologické chování s barvou pleti, což je ovšem vlastnost, která je vrozená. Zatímco o svém chování si člověk rozhoduje sám a musí za něj nést odpovědnost, to s jakou barvou kůže se narodí ovlivnit v žádném případě nemůže, a proto za to také žádnou odpovědnost nést nesmí. Jenže tento podstatný detail lidem buď uniká, nebo jej vidět nechtějí, protože v Čunkovi našli hrdinu, který se odvážil „říct pravdu.“ Ve skutečnosti jsou však především rádi, že jim konečně někdo předložil dlouho očekávané a jednoduché řešení, u kterého se nemusí přemýšlet, protože se stačí podívat a vidím: Snědá? O tebe nestojíme, táhni pryč. Bílá? Pojď chlapče, dostaneš ještě jednu šanci. My ti pomůžeme a ty se postavíš na vlastní nohy. Ty to dokážeš, vždyť nejsi snědý. Díky Čunkovi teď každý bílý může mít dobrý pocit, že i když je na tom bídně, pořád to není tak zlé, protože by také ještě mohl být snědý. Každý bílý šmejd se může jenom na základě barvy své pleti, na které nemá nejmenší zásluhu, povyšovat nad jiné. Čunkovi se za jeho výrok o „opálených“ dostalo nadšené podpory. To je samo o sobě špatné, ovšem přímo děsivá je skutečnost, že se mu tato podpora dostala pouze za tento výrok. Jedno slovo stačilo, aby se vznesl na vrchol popularity. Vše odpuštěno, protože jsi řekl, co jsme již dlouho toužili slyšet.

S výše zmíněným souvisí i předcházející Čunkova legendární akce – stěhování Romů ze Vsetína. Většina národa v tom vidí takové řešení problému, které jim imponuje, a vůbec je nezajímá, kde se ten problém vzal a jaké to řešení vlastně pod povrchem. V tomto případě totiž nejde tolik o to, koho vystěhoval, jako proč a kam. Nezáleží na tom, že vystěhování byli opět Romové. Mnohem důležitější jsou ostatní okolnosti (Pokud se v něčem mýlím, opravte mě. Mám to, stejně jako většina ostatních, z druhé ruky.): 1. problém s neplatiči Čunek sám nejprve uměle vyrobil, aby ho potom mohl vítězoslavně vyřešit. Jak? Sestěhoval problémové občany na jedno místo, i když mohl očekávat, že se tím situace spíše zhorší, než zlepší. A pak už jenom čekal na správný okamžik, kdy „problém vyřeší.“ Ten správný okamžik přišel před volbami do senátu, které Čunek, do té doby ouřada provinčního formátu, vyhrál. Co následuje je již jen cesta vzhůru. A jaké že je vlastně ono slavné řešení? Vystěhoval problémové občany ze Vsetína na vesnici, a hodil tak celý problém na hlavu malé obci, která má oproti bohatému Vsetínu jen zlomek možností, jak jej řešit. Tedy typicky pravicové řešení, kdy silný zneužije slabého.

A pak je zde ona pět let stará záležitost s údajným úplatkem na vsetínské radnici. Ani tady nejde o to, zda jej Čunek vzal či nevzal, i když já osobně se kloním spíše k závěru, že vzal, protože nevidím jediný důvod, proč by zrovna Čunek měl být výjimka. Co je však na celé věci skandální je způsob, jakým se Čunek snaží dokázat svoji nevinu – pokusem zdiskreditovat, zastrašit, či uplatit obžalobu a její svědky. Takže ne proto, co se stalo v roce 2002, ale proto, co se děje nyní, by měl Čunek odstoupit.

Jenže Čunek to neudělá. Pamětliv naučení našich předků, že drzé čelo je lepší než poplužní dvůr, sedí pevně na všech svých křeslech a vychutnává si vítězství. Protože co naplat, je to právě Jiří Čunek, kdo z politického hlediska suverénně vítězí. A nemluvím teď o jeho 92% podpoře u (části?) veřejnosti, což je číslo, o kterém si může i takový Lukašenko nechat jenom zdát. Mám na mysli Čunkovu pozici v rámci vlády a koalice. Přišel přece Bursík (SZ) s tím, že buď Zelení, nebo Čunek, ale spolu ve vládě být nemohou. Přešlo pár dní, a Bursík stále sedí s Čunkem v jedné vládě a tváří se, jako by se nechumelilo. Pak přišel Topolánek (ODS), předseda vlády, nejprve jemně naznačoval a potom již zcela otevřeně vyzýval Čunka k rezignaci. Čunek zůstává a Topolánek horlivě vysvětluje, že koalice je víc než Čunek a že vládu kvůli němu nepoloží (jako by to od něj někdo chtěl). Čunek zkrátka dokázal během krátkého času udělat z Bursíka i Topolánka tlučhuby, kteří nedokáží dostát slovu, a pro něž jsou zásady a ideály pouze vábnička na poblouznění voličů, ale když dojde na lámání chleba, vždy si ulomí takový kousek, aby zůstali u koryta. Pro Topolánka je to o to horší, že tenhle „chlap s guľama“ neustále ukazuje svaly a holedbá se, jak zatočí se všemi starými, slabými a nemocnými, a pak se ukáže, že si nedokáže poradit ani s vlastním ministrem, navíc s takovým, který byl ještě před nedávnem provinčním rychtářem ve Vsetíně.

Čunek tedy zatím boduje. A to není dobrá zpráva. Nikoliv pro Romy. Ti se o sebe umějí postarat, akorát jinak, než bychom si představovali my. Je to špatná zpráva pro celou společnost, protože aféry kolem Čunka a přístup veřejnosti k nim ukazují, jak nevyspělá a zaprdělá je Česká kotlina. Je Čunek vinen přijetím úplatku? Většina má jasno, že není. A není to proto, že by ctili presumpci neviny, ale prostě proto, že jim imponuje způsob, jakým se staví k romské otázce. Nic víc je nezajímá. Na Čunkovi se ukazuje, jak česká veřejnost dokáže ocenit líbivá a jednoduchá řešení. A co je nejhorší – ukazuje se, že česká veřejnost je připravena tolerovat třeba i korupci, pokud se jí dopustí ten, kdo se hřeje na výsluní.

Měl by tedy Čunek odstoupit? Bylo by to dobré, ale kdo by přišel na jeho místo? Někdo z těch, kteří Čunka obdivují a podporují, někdo z nás. Čili šance na změnu k lepšímu je nevalná. Takže na tom, zda odstoupí, vlastně ani moc nezáleží. Pokud by odstoupil, výrazně by tím přispěl ke kultivaci naší politické kultury. Ale obávám se, že toto není jeho cíl. Pokud neodstoupí, pouze se tak potvrdí pravdivost přísloví, že drzé čelo je lepší, než poplužní dvůr. Což ovšem všichni po sedmnácti letech budování české deviace kapitalismu víme více než dobře.

Přesto nám Jiří Čunek a vše kolem něj může být ku prospěchu. Na jeho příběhu je totiž dobře vidět, kde nám do těch našich českých demokratických necek teče. Je jenom na nás, jestli si z toho všeho vezmeme ponaučení, pokusíme se ty necky vyspravit a doplout v nich zase o kus dále na cestě ke svobodě a demokracii, a nebo jestli všechno opět hezky po čecháčkovsku zameteme pod koberec, poplácáme se po rameni jací jsme kabrňáci, a na všechny cesty vpřed rezignujeme. A budeme si přitom pod nosem broukat to naše: „smrádek, ale teploučko.“

poslal Tribun

Štítky: ,



pošli na vybrali.sme.sk

Komentáře: 18:

V 4/24/2007 9:55 dop. , Anonymous Anonymní řekl...

Není co dodat. Až dnes mi dochází jak materialistická morálka devastovala a devastuje společnost ve které žiji. Ale pokud věří většina lidí u nás v materialistický darvinizmus pak by vývojově vyšší bílí měli právo likvidovat vývojově nižší tmavé.
Ale pokud nás stvořil Bůh, tak před ním, i jeden před druhým jsme si navzájem rovni.
Myslím si ale, že většina lidí váhá a není si jistá jak to vlastně je. Mirka

 
V 4/24/2007 12:27 odp. , Anonymous Anonymní řekl...

Nedávno v TV se "zásadový" vůdce Zelených Martin Bursík vyjádřil o výroku Jiřího Čunka o opálených lidech,že si myslí,že Čunek své vyjádření udělal zcela promyšleně a záměrně,neboť počítal s podporou většiny veřejnosti a že tlaky v souvislosti s jeho úplatkářskou kauzou byly pro něho už nesnesitelné.Nabídka jednoduchých řešení,rozdělování lidí na bílé a barevné,na silné a slabé,o které se ti silní,protože mají moc a peníze,musí podle svých představ "postarat",to už tady přece v minulosti bylo.V Německu ve třicátých letech minulého století,když se drali nacisté v čele s Hitlerem k moci.Jak to dopadlo,všichni víme.Proto si myslím,že lidé typu Jiřího Čunka nemohou být na místech,kde se rozhoduje o osudech jiných lidí!Postoj Mirka shit Topolánka a ODS,Martina Bursíka a Zelených,nebo celé KDU-ČSL k Čunkově kauze je vyjádřením toho největšího a nejodpornějšího farizejského čecháčkovství,jakého je vrcholný politik schopen.Tito pánové by pro svá koryta udělali opravdu všechno tak,jako většina Němců při nástupu Hitlera k moci.V souvislosti s Čukovou kauzou si však kladu otázku:"Proč mlčí známí ochránci lidských práv v čele s Václavem Havlem?"

 
V 4/24/2007 7:40 odp. , Anonymous Anonymní řekl...

Jsem také proti rasismu, takže - žádná diskriminace protože je někdo cikánské národnosti, žádné výroky ponižující je kvůli barvy pleti atd. Na druhé straně - žádné sociální dávky, které by nemohl dostat i bílý člověk (a neříkejte že to není, prostě se jim "ucpe huba" aby neřvali o rasismu), žádné nové byty za ty staré vybydlené, žádné úlevy z práva....Říkáte A, ale B už nedoplníte, to se mi nelíbí

 
V 4/25/2007 12:56 dop. , Anonymous Anonymní řekl...

Vždy jsem pohoršoval tím, že jsem říkál co si myslím. Ani v tomto případě nemíním dělat vyjímku, nehledě na veřejné pohoršení, jenž to zdá se vzbudí.
Já se pod Čunkovy výroky o Cigánech podepíši. Vedeme mě k tomu jediné - vlastní zkušenost. Sám jsem byl okraden a také několikrát zmlácen a to na ulici, za bílého dne. V Brně jsou ulice do nichž se už i uřády upozorňují lidi, aby do nich po setmění nechodili. Je pravda, že mi jedna kamarádka z Chomutova se na tohle vyvaleně zeptala: "Jen v noci?" A pak začala vprávět o tom, jaké je to v Chomutově. V Brně jsou vlastně hodní... Problémy rostou s počtem. Chápu, že to prostě někteří nepochopí. Problémy jsou totiž místo od místa různé. Tak třeby taky vím, že v Pardubicích problémy nejsou, za to v Břeclavy si s nimi už nedokáže poradit ani policie. Tam obranu už oraganizují i třeba vysloužilí ukrajinští vojáci.
Všem rasistobíjcům bych vzkázal to, co vzkazovali obyvatelé Matiční ulice: Zkuste si tam bydlet.
Co se týče sociálních služeb, tak jsou dvě kategorie občanů - Romové, kteří dostanou všechno, protože když nedostanou co chtějí, začnou vykřikovat o rasizmu. A pak ta podřadná skupina ostatních, jenž se má stavit na sociálce za rok, protože zatím může žít z peněz utržených z prodeje 20 let staré škodovky, nebo jim vypočtou, že je mají živit děti, takže ať neotravují vůbec. Kolik jste vyděli po nádražích romských bezdomovců a kolik býlích?
Chcete vědět, proč má Čunek takouvou popularitu? Protože něco vyřešil? Houby, jen přehodil problém na bedra jiných. Ale narozdíl od všechn ostatních s tím něco začal dělat. A něco, byť špatně, je v očích mnoha lidí víc než nic.

Pokud chci, aby si lidé byli rovni, jsem rasista?
Pokud chci, aby se nikdo nemusel bát chodit po ulici, jsem rasista?
Pokud se dražím zásady, že svoboda jednoho končí tam, kde začíná svoboda druhého, a proto nikdo by neměl druhé jakolil obtěžovat, jsem rasista?
Pokud chci aby bylo postaráno o všechny potřebné a ne jen o vyvolené, jsem rasista?

A ještě jedna osobní zkušenost. Na střední jsem měl ve třídě Roma. A taky skina. Za celé 4 roky nebyl ani jeden případ, jakéhokoliv výroku, jenž by se dal vzdáleně označit za rasistický. S tím skinem se dokonce tak skamarádil, že spolu chodili i do hospody. Dle všech mravokárných řečí o tom, jak jsou všichni (minimálně latentní ) rasisté, něco neskutečného. Já vám ovšem to tajemství proszradím. Prostě nás nijak neotravoval. A když se objevila krádež, tak se nenašel nikdo, kdo by ho obvynil. (A nakonec se ukázalo, že to udělal "bílej"). Tohle je myslím to, na čem by se všichni bojovnici proti rasismu měli zamyslet. Protože sebeohnivější projev je na nic, pokud nepochopí problém.

Prosím, kamenujte mě.

 
V 4/25/2007 2:16 dop. , Anonymous Anonymní řekl...

"protože se stačí podívat a vidím: Snědá? O tebe nestojíme, táhni pryč. Bílá? Pojď chlapče, dostaneš ještě jednu šanci. My ti pomůžeme a ty se postavíš na vlastní nohy"

No, nevím, nevím ale já vidím v naší ulici něco jiného. Za poslední tři roky tu bylo přiděleno asi sedm bytů a všechny dostali romové. Nedávno čtyřčlená romská rodina obývající byt 2+1 požádala o větší a bylo jí vyhověno (je možné že jich tam bylo hlášeno víc). Osobně jsem byl na obci žádat o podobně vstřícný přístup protože bydlím již deset let s rodinou v 1+1 kde jedna místnost již dosáhla takového stupně vlhkosti až začala opadávat omítka a dozvěděl jsem se že obec takový servis vůbec neposkytuje protože byty téměř žádné nemá (navíc). Když se o půl noci vykloním z okna kdo že to tady tak křičí a píská uvědomím si že jsem si to vyklánění mohl ušetřit protože z následného dialogu okno-ulice slyším jasně rómský dialekt. O dvě patra výše nad námi bydeli dva romové a já denně sbíral z trávníku před domem odpadky které vyhazovali z okna. Když jsem jim je v igelitce pověsil (jako jemné upozornění spolu s velice slušným a podepsaným dopisem) na kliku - vyhodili z okna druhý den celou tašku i s mým dopisem. Více než rok si na ně obyvatelé domu písemně ztěžovali než byli odstěhováni, což se podařilo jen díky tomu že bydleli v bytě na černo.
Přesto se ze mne nikdy nestal rasista. Moje dcera dost dlouho kamarádila s romskou dívčinou, která u nás občas pobývala i na návštěvě, dokonce i po tom co mi ukradla dost drahé švýcarské hodinky. Prostě jsem pak jen zamykal šuplíky, když jsem věděl že má přijít. Holky si spolu přestaly hrát až když se Andrejka odstěhovala s rodiči do toho většího bytu, jak jsem se o něm výše zmínil. Svého času jsem bydlel u Kolína, chodil s romskou dívčinou a stýkal se tak dost intenzivně s kolínskými romy. Všiml jsem si jednoho výrazného rysu, kterým se lišili od mých bílých vrstevníků. Nikdo z nich neměl žádné záliby (mimo asi dvou co hráli na kytaru) či koníčky. Moji bílí kamarádi četli, hráli fotbal, kutili, tunili si pionýry dělali si sbírku muziky na páskách a tak podobně. Ti rómští žili ve světě příbuzenskosousedských drbů a zkazek o tom kdo se s kým kde popral. Jo, ještě chodili do kina a na taneční zábavy. Nesetkal jsem se mezi nimi ani s jedinou rodinou, která by si dělala oheň na podlaze v paneláku a myslím že historky tohoto typu patří do říše bájí. Ale jejich svět byl neskutečně jiný. Oni neměli potřebu nějakých studií aby si mohli udělat vlastní názor. Stačilo jim že znají ve svém okolí někoho, koho se mohou jít zeptat a koho uznávali jako autoritu. Vzít doma nějakou věc která patřila sourozenci nebo rodině a pak ji střelit v hospodě za cigára či pár štamprlí nebylo považováno za velký přečin. Reakce po sérii vulgárních výrazů zpravidla končila výzvou ať "kouká někde sehnat" adekvátní náhradu toho co dotyčný uzmul a dodatečné výčitky, někdy později, se zpravidla nekonaly. Pro ně vždy mělo hodnotu jen to co bylo momentálně používáno o nějakém schovávání čehosi na "horší časy" nikdo neuvažoval. Stejným způsobem zacházeli i s penězi. Kdo je zrovna měl, ten platil. Co bude zítra? Kdo by se tím zabýval! Nějak bylo - nějak bude.
Ve stejné době jsem pobýval na internátě v Hronově a sledoval tamější romy. Zatím co my, učňovská mládež, jsme se pohybovali po městě v sepraných a pokud možno odrbaných džínách, bojujíce neustále s učiteli a mistry o každý centimetr svých vlasů - tito hronovští romové nebyli viděni jinak než v kvádru a čisté bílé košili, často i s kravatou, vzorně ostříháni. My se zdravili "Ahoj, čus, tě pic a podobně" od nich člověk slyšel jedině "dobrý den". Zajímal jsem se o ně a našel jedno společné s těmi kolínskými. Opět neměli žádné záliby či koníčky. Nekradli (aspoň co vím) chodili do práce, mnozí do kostela a téměř vůbec nic nečetli. Zábava byla redukována na biograf a tancovačky. Ze základky rovnou do práce bylo pro ně naprostou samozřejmostí a nikdo z nich vůbec neuvažoval o tom že by to mohlo být jinak. Ale slušní kluci a veselá a milá děvčata.
Ani od jedněch ani od druhých jsem se nikdy nedozvěděl jakoukoli představu o tom, jak by chtěli žít, kdyby si mohli naprosto svobodně vybrat. Někdy v budoucnu rodina a děti - to bylo vše co jsem z nich dostal. Žádné sny, tužby, názory či ideály - nějak bylo nějak bude.
Oni se přizpůsobí když seznají že jinudy cesta nevede. Jsou-li usměrněni uznanou autoritou tak si na to přizpůsobení ani nestěžují. Dovedou se lépe než my radovat z momentálního potěšení, protože si ho nenechají zkalit nějakými úvahami o budoucnosti nebo přemýšlením nad tím co je a není správné a jak by to mohlo být jinak. Necítí se svázani nějakou dopovědností za svůj život či dokonce za život někoho jiného. Sliby jsou jen na to aby se říkaly a schopnost odpouštět v průběhu času neuvěřitelně silná. Chlap odpoledne odchází do hospody, rozchechtaný a uhýbající hrnci který po něm stará hodila a ví že před něj ta samá ruka večer položí večeři. Odpoledne je už daleko a ženský tlachy jsou jen hučení větru. Ženská si doma udělá všechno po svém ať si starej plká co chce.
Je to jiný svět než ten náš. Nejsem rasista ale v jednom s Čunkem souhlasím. Pozitivní diskriminace těmto lidem komplikuje život. Oni totiž začínají vidět problémy teprve až ve chvíli kdy je někdo upozorňuje na to že nějaké mají. A když je přitom někdo začne přesvědčovat že je chce řešit, pověsí se na něj jako děti a natáhnou dlaň. Nevím koho napadlo, že by se místo "cikáni" mělo začít říkat "romové" ale jsem silně přesvědčený o tom, že romové to nebyli. A taky by nevykřikovali o rasismu kdybychom o něm nezačali mluvit my.
My kteří chceme řešit "romskou otázku" a při tom si zakážeme vést jakoukoli statistiku či evidenci, kde by byli romové takto pojmenováni. Kdyby měli cikáni nějaký svůj stát, který by se jmenoval třeba Cikánie, mohli bychom o nich klidně mluvit jako o Cikánech tak jako mluvíme třeba o Vietnamcích a nebyl by v tom viděn žádný rasismus. Důležitě bychom porovnávali jejich zákony a zvyky se svými a hledali nějaké styčné body. Mluvili bychom o prolínání kultur a nemuseli bychom se bát poctivého přiznání skutečnosti, že sdílíme náš stát s etnikem, které má hodně odlišnou životní filosofii a že tento náš poznatek, pokud bude vysloven, nás vystaví riziku, že budeme označeni za rasisty.

 
V 4/25/2007 4:08 dop. , Anonymous Anonymní řekl...

Kamil Mudra uhodil hřebík na hlavičku. Cikáni především většinou neuznávají osobní vlastnictví, znají jen nějaké společné, kmenové (každý si vezme kde chce co chce od jiného člena svého kmene, kdo řve něco o krádeži, není člen kmene a tudíž nepřitel). Stupeň uvědomění si vlastní individuality, jedinečnosti, je u nich ostatně velmi slabý, pokud nějaký. V tom jsou podobni sociálnímu hmyzu, mají pouze kolektivní vědomí či rozum, což reprezentují jejich lokální autority, např. gajdové či baroni.

 
V 4/25/2007 11:38 dop. , Anonymous Anonymní řekl...

Ano, jsou jak malé děti. Žijí pouze přítomným okamžikem. Bylo by potřeba je k něčemu smysluplnému vést.

"neuznávají osobní vlastnictví, znají jen nějaké společné"
Tohle by mi připadlo jako klad, kdyby to ovšem šlo do důsledků. Ale chybí tam jakákoliv zodpovědnost, za "společný" majetek. A vůbec nepřemýšlejí o tom, že to bude druhému chybět. Spíše než společné vlastnictví, je to vzájemné okrádání. Stylem určité zlomysl nosti.

 
V 4/25/2007 2:42 odp. , Anonymous Anonymní řekl...

Holt, kdo nebydlel na Dělnické, nepochopí.
Holt, kdo nešel o půlnoci po Svinovech (já se tomu bohužel nemohu vyhnout), nepochopí.
Holt, kdo neviděl interní předpisy ostravského dopravního podniku pro kontrolu černých a jiným způsobem černých pasažérů (já chci taky jezdit zadarmo!), nepochopí.

Ale jinak pan Mudra ve větčině bodů skutečně pravdu, jen bych podotkl, že pro Romy (Cikány?) je echt rozdíl mezi vlastnictvím komunity a vlastnictvím kohokoliv jiného - v tomhle mají dvojí metr.

 
V 4/25/2007 6:30 odp. , Anonymous Anonymní řekl...

Ono už bylo všechno docela dobře řečeno, tak bych si dovolil zvýraznit jen jednu věc: Vzpomínáte si na úpravu staré pověsti od Járy Cimrmana? Na Praotce Cikána, který přijížděl na Říp na voze plném kradených slepic? Před dvaceti lety to byl vtip. Asi blbý, ale rozhodně nechtěl někoho urazit a nikdo se nad ním taky neurážel. Co se od té doby stalo, že je to dneska odporný rasizmus? Po mém soudu došlo k tomu,že před sedmnácti lety dostali slovo intelektuálové, o kterých byli všichni přesvědčeni, že je minulý režim utlačoval. Copak o to, on utlačoval, a nejen je. Jenže tahle parta, kterou si někdo vybral jako užitečné idioty byla vychytralá, ale jinak neschopná. No a co udělá mazaný, ale jinak naprosto neschopný člověk, aby se povýšil? No přece pošpiní jiné. A tak vznikly ty báchorky o nejrůznějších českých špatnostech, mimo jiné i rasizmu.

 
V 4/25/2007 6:34 odp. , Anonymous Anonymní řekl...

ODS se velmi hodí, že Čunek upozorňuje na cikány, kteří ročně způsobí škody řádově v milionech a odvádí tím pozornost od miliardových podvodů lidí spjatých s ODS. Bohužel, většina lidí jim to zbaštila i s navijákem.

 
V 4/25/2007 8:10 odp. , Blogger Tribun řekl...

Mě to trochu připomín8 scénu z filmu Obecná škola, kdy se korpulentní sousedka div nezalkne chlebem namazaným na dva prsty máslem, a na udivenou poznámku: "Že to snesete tak tlustě namazané?" odvětí: "Když za války jsme nemohli….“

A v našem případě je to podobné – kolik se najednou vyrojilo svědectví o romské podřadnosti, nepřizpůsobivosti, kolik lidí najednou přichází suverénně s řešeními, vedle nichž je i taková konference ve Wansee setkáním přátel Židů.

Ale já jsme nepsal o Romech, ale o lidech, kteří konečně slyší to, co dlouho toužili slyšet, a jsou ochotni proto neslyšet a nevidět nic jiného. Původní text vůbec není o Romech, ale o Čunkovi a o tom, že tenhle člověk nenabízí nic víc než možnost zanadávat si na Romy, a přesto, či spíše právě proto, má neotřesitelnou podporu veřejnosti.

Nemám nejmenší důvod hájit Romy, vždyť je vlastně vůbec neznám. Ze stejného důvodu je ani nechci odsuzovat. Ale především – neznám odpověď na Romskou otázku. Jenže tu nezná ani Čunek. A to je to, co mi vadí - zjednodušující pohled Čunka a lačnost, se kterou po tomto zjednodušení veřejnost skočila.

Nechci zde teď ovšem hájit svůj názor – co bych ale rád, aby se debata obrátila zpět k tématu článku, kterým rozhodně neměli být Romové, kterým jsem se jim pouze nemohl vyhnout – zásluhou Čunka, který si je vybral jako laciný nástroj své politické kariéry.

 
V 4/25/2007 9:13 odp. , Anonymous Anonymní řekl...

V tomhle máte pane Tribune pravdu. Čuňěk "Romskou otázku" jenom využil, skoro nevyřešil. Ale (říká to tady pan Mudra) šáhl na nedotknutelné, což už samo mohlo být vnímáno jako odvaha. Odvaha by to byla samozřejmě pouze za jiných okolností. Zatím to totiž vypadá, že když Čuňkovi teče do bot, řekne něco o Romech (Cikánech?) a všichni zapomenou na jeho dřívější hříchy. Je to populismus toho nejhrubšího zrna, proti ktetrému ten Paroubkův nebo Topolánkův vypadá jak mouka dvounulka. Skutečně jako za Hitlera, kdy se hodně "nácků" svezlo po Židech, protože to byla ta nejsnažší cesta nahoru, případně, když se Američani vozili po komunistech v padesátých letech. Doslova čekám na chvíli, kdy se najdou další takoví.

 
V 4/25/2007 10:42 odp. , Anonymous Anonymní řekl...

Tribune, Vaše názory čtu rád a velmi často vystihujete těmi pravými slovy podstatu věci, ale z tohoto článku cítím až příliš mnoho zaujatosti a jednostranného pohledu na věc. Oddělil bych Čunkova vyjádření na adesu Romů od podstatnější věci a tou je jeho obvinění z korupce. Zejména tam bych totiž hledal důvod pro jeho odstoupení z funkce. Váš popis Čunkova řešení problémů s neplatiči ve Vsetíně je zcela tendenční a hlavně nepravdivý. Zaprvé, tito neplatiči nebyli pouze Romové. Zadruhé, nebyli vystěhováni do jiné obce mimo Vsetín, ale pouze do okrajové části Vsetína.(Pouze pár jedincům, pro které už v nových domech nezbylo místo,byly zakoupeny domky v jiných obcích.Tuším, že to byly dvě nebo tři rodiny.) Zatřetí, tento problém neřešil Čunek až před senátními volbami z populistýckých důvodů, o kterých píšete. Problém s neplatiči onoho starého pavlačového domu, sousedícího bezprostředně se vsetínskou nemocnicí, se řešil léta a až když řešení došlo do konečné fáze, kdy se onen zdevastovaný dům začal bourat a neplatiči (všimněte si prosím, že nepíšu Romové) byli přestěhováni, všimla si tohoto problému média a Čunka sama vynesla do povědomí lidí. Mluvit v tomto případě o nějakém řešení problému s
Romy je nesmysl a už vůbec není možné mluvit o nějaké diskriminaci! Pokud Vy nebo já nebudeme platit nájem, garantuji Vám, že dřiv nebo později skončíme na ulici. Radní ve Vsetíně těmto lidem, ačkoliv měli právo nechat je bez náhrady na ulici, poskytlo bydlení a to v drtivé většině ve zcela nových domech! Ono se totiž nejednalo ani tak o problém s neplatiči, jako spíše o to, že objekt v centru města byl v dezolátním stavu a proto se situace musela řešit. Druhým problémem byl hluk v těsném sousedství nemocnice, na který si stěžovali jak lékaři, tak hlavně pacienti. Podívám-li se na vzniklou situaci objektivně, nedovedu si představit jiný vhodnější způsob, jak ji řešit. Mělo snad město Vsetín těmto lidem darovat každému novou vilu?! Neustálé nářky a přihřívání si své polívčičky různých rádobyhumanistů, kteří se vyrojí vždy, kdy cítí příležitost zviditelnit se, jsou tak průhledné, že člověk uvažující selským rozumem nevěří vlastním uším a vůbec se nedivím tomu, že vznikají takovéto protiromské nálady! Budu se těšit, že další Váš článek bude opět z těch, na které jsme byli zvyklí. To zn.trefné a hlavně pravdivé. Tento je bohužel dle mého mínění povedený méně.

 
V 4/25/2007 11:36 odp. , Blogger ods řekl...

Vasco, z informací dostupných na netu vystěhování mimo Vsetín se dotklo kolem stovky lidí (a převážně Romů) - a to spíše ne do nových zajímavých lokalit, ale například do chaty, kterou bývalý majitel označil za naprosto nevhodnou pro takový počet lidí, jaké tam Vsetín umístil.
Máte pravdu, že problém s neplatiči ve Vsetíně byl mnohem delšího data, ale tím spíše se nasouvá otázka, proč zrovna to spektakulární stěhování těsně před volbami. Proč ne dříve, proč ne pozdějí ? A toto, ve světle chování pana Čunka, kdy jediné co je vidět z jeho práce, jsou procházky po Chánově či výroky o opálených lidech, ačkoliv to by měl být spíše problém jiných dvou ministrů (paní Stehlíkové a pana Nečase) s postupem času vypadá opravdu pouze na laciný populistický trik. Ministerstvo pro místní rozvoj má na starosti miliardy eur, tyto peníze ještě nejsou zajištěné a ministr se baví vysvětlováním, kde kdy byl, kde co nevzal a kde se jak kdo má opalovat.

 
V 4/27/2007 2:08 odp. , Blogger ods řekl...

Anonymní said...
...udělat z Bursíka i Topolánka tlučhuby, kteří nedokáží dostát slovu...

K této poznámce v článku bych chtěl připomenout, že i sám p. Čunek se projevil jako "tlučhuba", když prohlásil, "že lidovci pod jeho vedením nepůjdou do vlády závislé na přeběhlících." A pro úplnost, podobně se zachoval i čestný předseda ODS a prezident republiky p. Klaus, když svého času tvrdil, že nebude tolerovat vládu závislou na přeběhlících (zřejmě když to bylo prospěšné pro jeho chráněnce z ODS). Tristní je, že pánové těchto morálních kvalit mají stále relativně velkou podporu veřejnosti.

4/27/2007 8:58 dop.


Anonymní said...
Omlouvám se, předchozí poznámka 4/27/2007 8:58 dop. patřila k článku "Drzé čelo je lepší než poplužní dvůr". Nějak se mi to při přetahování pokazilo.

4/27/2007 11:35 dop.

 
V 4/27/2007 2:09 odp. , Blogger ods řekl...

Ačkoliv to bylo spíše prázdné gesto, tak pro poctivost je nutno připomenout, že Václav Klaus se aspoň pokusil mírně zkomplikovat vznik přeběhlické vlády.

 
V 4/27/2007 8:16 odp. , Anonymous Anonymní řekl...

Chtěl bych jen korigovat svojí reakci z diskuze k předchozímu článku. Nejsem žádnej horlivej humanista, jen jsem chtěl upozornit na vzrůstající tendenci rasové nesnášenlivosti, protože z těch příspěvků v různých diskuzích(po celém internetu) bylo važně na "blití". V problematice cikánů či romů(jak kdo chce) se hlavně nesmí slučovat problém jejich společnosti a jejich barva pleti.
Jak psal Kamil Mudra o té malé romské holčicce co u nich doma kradla, tak ja jasné, že šlo o chybu ve výchově a tyto návyky předá dívenka další generaci atd.
Konfronatce naší a romské společnosti nastala hlavně až po revoluci, kdy se vyrojili různí ochránci lidských práv a romové toho zneužili. Tím vzniká kladná zpětná vazba posilující efekt nesnášenlivosti, protože romové čím dál tím víc diskriminace zneužívají, mají pocit nedotknutelnosti pod záštitou lidských práv a tím jak se nic nedělá se čím dál tím víc lidi staví k romům jako celku nepřátelsky a někteří berou zákon do svých rukou, když vidí neschopnost policie, které ani nemůže zatknout 14-letého zloděje, který beztrestně okrádá lidi, terorizuje okolé a nezastaví se před ničím. Mělo by se to začít řešit co nejdřív, protože takhle posiluje extrémní pravice a vzhledem k budoucímu přílivu emigrantů z různých koutů světa do ČR by to nemuselo dopadnout vůbec dobře. Jenže myslím, že nikdo neví jak to řešit(samozřejmě beznásilně). Možná nějak velmi tvrdě legislativně a vyhazovat vážně neplatiče na ulici jako každého jiného neplatiče. Bohužel myslím že by daní úřednici, kteří by plnili takové rozhodnutí čelili různým výhrůžkám a navíc různé televize a noviny by přinášely "dojemné" příběhy s ještě "dojemnější" fotkou dětí na ulici.

 
V 5/09/2007 12:07 odp. , Anonymous Anonymní řekl...

Podstatný detail, který se skrývá v čunkově výroku: „To se budete muset jet někam opálit, začít dělat s rodinou binec, na náměstí dělat ohně, a potom se vás teprve někteří politici zastanou: On je chudák,“.
Je zde sice uvedena barva pleti, ale také je zde podmínka dělání bince a ohňů na náměstí.... Neberete výrok jako celek, prto si myslím, že Vaše úvaha je polovičatá.
Uvádět informace z druhé ruky(Mám to, stejně jako většina ostatních, z druhé ruky) a z toho dedukovat závěry???? Nebo máte pocit, že info z druhé ruky, když ho má také přeci většina ostatních lidí, opravňuje k vytváření závěrů "to je přece jasný"?
"Ani tady nejde o to, zda jej Čunek vzal či nevzal, i když já osobně se kloním spíše k závěru, že vzal, protože nevidím jediný důvod, proč by zrovna Čunek měl být výjimka." Vyjímka z čeho? Vy máte prostě jasno. Dělají to všichni, Čunek tedy taky. Železná logika, která nikdy nezklame.
Dál jsem nečetl. Ať je Čunek jaký je, tenhle článek o něm nic neříká. Snad jen o autorovi, který má JASNO.

 

Přihlášení k odběru Komentáře k příspěvku [Atom]

<< Domovská stránka